Uchopit myšlenku podpory digitální gramotnosti seniorů bude obtížné

rodina

Pomoci důchodcům zlepšit se v digitální gramotnosti, aby uměli komunikovat mezi sebou nebo s dětmi a vnoučaty, je dobrý úmysl. Uchopit však tuto myšlenku bude poměrně obtížné. V rozhovoru pro TASR se tak vyjádřil prezident IT Asociace Slovenska (ITAS) Emil Fitoš v reakci na několik desítek milionů eur, které plánuje Slovensko z plánu obnovy utratit na rozdávání tabletů pro seniory a na jejich zaškolení na práci s nimi. Rovněž i správnost částky – téměř 70 milionů eur – se podle něj ukáže až během pilotní části projektu.

Na celém projektu zvyšování digitálních dovedností seniorů je podle Fitoše dobré to, že začíná pilotem, který není finančně nákladný a který ukáže zájem o tablety, případně přejistí, zda právě dotyková zařízení jsou tou správnou technologií pro seniory.

„Pokud tím sledujeme to, aby se za pomoci zařízení – dotykových nebo nedotykových – a nějakých schopností, které senioři získají, zvýšila jejich možnost komunikovat mezi sebou nebo s dětmi a vnoučaty, pak je to správný úmysl,“ řekl Fitoš s tím, že uchopit to však bude obtížné, protože vláda bude muset klást důraz na motivační aspekty, v čemž stát tradičně selhává. „Zda je správná ta částka, to se podle mě musí ukázat na základě pilotního projektu,“ dodal Fitoš s tím, že i vhodnost tabletů prověří pilot.

Za problém však považuje to, že i když při úspěchu může tento projekt mít pozitivní politické konsekvence, neznamená to, že vyváženě reflektuje potřeby této země. „V plánu obnovy a odolnosti bylo původně naplánováno 50 milionů eur na zvyšování digitálních dovedností lidí, kteří dnes pracují a jejich digitální dovednosti jsou na podprůměrné úrovni. Bohužel tento cíl z plánu obnovy vypadl,“ poznamenal Fitoš. Vnímá to tedy tak, že stát nemyslí na ty, kteří jsou ohroženi digitalizací jejich pracovních míst. „V tomto směru tedy považuji plán obnovy za poměrně nevyvážený,“ uzavřel Fitoš. Zaměřili jsme se na modernizaci IT systémů a proklientské projekty

Ambicí ředitele Sociální pojišťovny (SP) Juraje Káčera je hledat a zavádět v pojišťovně řešení, která zefektivní výkon agendy, zjednoduší práci zaměstnancům a budou přátelštější pro lidi. Řekl to pro TASR a dodal, že SP se od jeho nástupu zaměřila zejména na modernizaci často zastaralých a nekooperujících informačních systémů a na proklientské projekty. Mezi ty zařadil například zjednodušení komunikace s lidmi zaváděním elektronizace, proaktivní komunikaci ze strany SP a vyšší dostupnost informačně-poradenského centra.

„Jsem rád, že jsme již v některých agendách dosáhli zlepšení, ačkoli většinou jde o běh na dlouhou trať,“ okomentoval ředitel s tím, že zavádění inovací v SP ztěžuje také pandemie onemocnění COVID-19. Jednak na straně zaměstnanců SP, kterým se onemocnění také nevyhýbá, ale také na straně „covidové“ agendy, kterou tito zaměstnanci plní nad rámec běžných povinností.

Kačer to ilustroval například na vyplácení různých dávek, přičemž právě těm pandemickým SP věnovala velké množství energie a času. V pojišťovně zavedla různá organizační opatření, například i změnový provoz a technická řešení. „SP od začátku roku až do listopadu vyplatila vedle běžných dávek i téměř 670.000 dávek pandemické nemocenské a dalších více než 275.000 dávek pandemické ošetřovny. Je to velký nárůst práce,“ okomentoval Káčer.

Co se týče dalších čísel, Kačer vyčíslil, že měsíčně SP vyplácí v průměru 20.000 dávek budoucím maminkám (dávka těhotenské), od listopadu jejich pojišťovna vyplatila více než 139.000. Vyzdvihl, že při této dávce SP proaktivně oslovovala dopisem maminky, které o těhotenské nežádaly, přičemž nárok měli.

SP také měsíčně vyplácí více než 1,7 milionu důchodových dávek. Za 11 měsíců letošního roku jich spolu bylo zhruba 19 milionů. „Pro zajímavost, ve 2. kvartálu 2021 jsme zpracovali více důchodů, než v době bez pandemie,“ poznamenal Káčer.

Ředitel také vyzdvihl i vyplácení 13. důchodů, nebo speciálních příplatků pro veterány druhé světové války, politické vězně, řeholnice či diskriminované pojištěnce. „Pomoc potřebovali i podnikatelé či živnostníci. Mnozí využili možnost odkladu placení pojistného, ​​při kterém jsme pro ně zajišťovali potřebný servis formulářů a informací,“ uzavřel Káčer.

Další články autora

Inflace v USA je nejvyšší za téměř 33 let

Osobní příjmy v USA se minulý měsíc zvýšily v souladu s očekáváními ekonomů. Tempo růstu...

Francie a Itálie požadují reformu fiskálních pravidel EU

Také si podle nich zaslouží důkladnou diskusi myšlenka permanentní emise společných dluhopisů, což zřejmě narazí...

Potěšení z darování: Proč by pod stromečkem neměla být hotovost

V každém případě by nebylo dobré, kdybych jim dával do obálky peníze, v nejhorším případě...

Uchopit myšlenku podpory digitální gramotnosti seniorů bude obtížné

Pomoci důchodcům zlepšit se v digitální gramotnosti, aby uměli komunikovat mezi sebou nebo s dětmi...

Nejnovější články

Inflace v USA je nejvyšší za téměř 33 let

Osobní příjmy v USA se minulý měsíc zvýšily v souladu s očekáváními ekonomů. Tempo růstu...

Francie a Itálie požadují reformu fiskálních pravidel EU

Také si podle nich zaslouží důkladnou diskusi myšlenka permanentní emise společných dluhopisů, což zřejmě narazí...

Potěšení z darování: Proč by pod stromečkem neměla být hotovost

V každém případě by nebylo dobré, kdybych jim dával do obálky peníze, v nejhorším případě...
- Reklama -PR článek