Finanční správa (FS) SR spouští od 1. ledna příštího roku obousměrnou elektronickou komunikaci za všechny druhy daní. Všechny úřední dokumenty bude zasílat daňovým subjektům do elektronických schránek na Ústředním portálu veřejné správy (ÚPVS). Subjekty však musí mít tuto schránku aktivovanou na doručování, upozornila v úterý FS.
„V případě, že daňový subjekt (nebo i občan) má schránku na ÚPVS aktivovanou na doručování, elektronický úřední dokument odeslaný z finanční zprávy si ve schránce může převzít. Pokud ji nemá aktivovanou na doručování, prostřednictvím služby ÚPVS nazvané Centrální úřední doručování bude zajištěno doručování neelektronického stejnopisu elektronických úředních dokumentů Slovenskou poštou,“ uvedla mluvčí FS Martina Rybanská. Daňové subjekty si mohou nastavit zasílání notifikací o nové zprávě ve schránce na ÚPVS zasíláním oznámení na email nebo přes SMS zprávy.
FS bude elektronické úřední dokumenty doručovat do schránky subjektu na portálu finanční správy pouze ve specifických případech, například zahraniční osobě, která nemá zřízenou elektronickou schránku na ÚPVS. Pokud daňový subjekt nemá zřízenou schránku na ÚPVS nebo ji nelze identifikovat, pak bude FS postupovat tak, že vytvoří neelektronický stejnopis dokumentu a tento bude doručovat prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb nebo svými zaměstnanci. Součástí tohoto dokumentu bude i doložka o autorizaci.
Pro daňové subjekty se nemění podávání dokumentů, které mají strukturovanou formu, jako například daňové přiznání, hlášení, souhrnný výkaz či kontrolní výkaz. Podávat je budou tak jako dosud přes portál finanční správy nebo přes aplikaci eDane. Přes ÚPVS mohou být doručovány pouze dokumenty, které nemají předepsanou strukturovanou formu.
Obousměrná elektronická komunikace za všechny daně zásadně podle Rybanské mění způsob komunikace mezi FS a daňovými subjekty. „Všechny procesy a procedury, které fungují nyní v papírovém světě, se adekvátně přetransformují do elektronického. Daňový subjekt také získá větší přehled o svých daňových povinnostech,“ upřesnila. Aktuálně má klient FS přístupný elektronický výpis z osobního účtu. Spuštěním obousměrné komunikace za všechny daně bude mít přístupný i spis daňového subjektu v elektronické formě (eSpis) ve své osobní internetové zóně na portálu finanční správy. Doručování dokumentů přímo do elektronické schránky daňového subjektu urychlí celý proces, jelikož odpadne povinnost daňového subjektu převzít si je na poště, respektive prostřednictvím poštovního doručovatele.
Na portálu finanční správy mají poplatníci k dispozici speciální podstránku Obousměrná komunikace, kde najdou všechny potřebné informace na jednom místě.